Vores børnesyn

I Stjernehuset skal hvert enkelt barn føle sig set, anerkendt og værdsat for den, de er. Vi har fokus på barnets styrker, ressourcer, og at barnet kan udvikle sig i eget tempo. Dette viser sig i vores relationer til barnet, hvor det er den voksnes ansvar at skabe en god relation til hvert barn. I praksis ses det, når den voksne er i tæt kontakt med barnet for at yde nærvær og omsorg, både psykisk og fysisk. Børn hos os, har krav på at møde glade og engagerede voksne.

Vi arbejder med udgangspunkt i vores fælles kerneopgave: At sikre det enkelte barns trivsel, udvikling og læring, i inkluderende fællesskaber.

Børnene i Stjernehuset skal i deres dannelsesproces, eksempelvis guides i at kunne genkende, følelser hos sig selv og andre. Vi arbejder pædagogisk med børnenes sociale forståelse, og at børnene i fremtiden bliver en del af samfundet. Vi styrker bl.a. børnene i selvhjulpenhed, så børnene får en oplevelse af at kunne mestre "jeg kan selv". Det børn kan selv, skal de selv. Kan et barn eksempelvis selv kravle op og ned fra stolen, skaber vi tid og rum til, at de får mulighed for det. Herigennem er vi med til at styrke barnet selvværd og give barnet succesoplevelser i hverdagen og dermed give dem en oplevelse af at være betydningsfulde individer i verden.